Mi van ezzel az IMF-fel, meg tárgyalással, meg ilyesmikkel? Van valakinek valamilyen összefoglaló cikke, vagy leírná valaki?
Forintzuhanás
2010.07.20. 08:35 - szajmon1
A bejegyzés trackback címe:
https://pekupa.blog.hu/api/trackback/id/tr312162802
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
szajmon1 2010.07.20. 08:50:07
A munkatársam elkezdte magyarázni, hogy jöttek a gonosz bankárok, de Sir Orbán kikergette őket az országból...
Okostomi 2010.07.20. 09:05:17
A kérdés gondolom arra irányul, hogy kell-e nekünk az IMF és ha igen, akkor miért. Ők ugye hitelkeretet adnak nekünk, amit bármikor lehívhatunk, mint ország. Erre szerintem szükségünk van, mert sajnos csak egy kis porszem vagyunk a már nagyon egybeintegrált világgazdaságban és nagyon sok, amúgy minket közvetlen nem érintő esemény pénzügyi szempontból ránk is hatással van. Ez alapból instabilitást teremt, ami a hitelezők szempontjából magasabb rizikó, ezért magasabb kamatfelárat kérnek. Mivel Magyarország GDP-jének 65-70%-án (nem tudom pontosan) áll az államadósság, aminek nagy részét külföldről kapjuk, ha Magyarország országkockázata megnő, magasabb kamaton tudunk felvenni hitelt. Ez nekünk nem jó. Az IMF a piaci kondicióknál kedvezőbb áron ad hitelt + ha van lehívható hiteled, az országkockázatod is lecsökken, vagyis a szabad piacon is olcsóbban kapsz hitelt.
szajmon1 2010.07.20. 09:09:00
És miről szólt a mostani (eredménytelen?) tárgyalás?
Okostomi 2010.07.20. 09:10:16
Az ellenérv az IMF tevékenységével szemben az, hogy ők vaskalapos rendszerető közgazdászok. A hitelükért cserébe megkövetelnek olyan dolgokat, amik a kormányt képzeletbeli gyeplőjét behúzzák költekezés szempontjából. Ezt sokan vitatják mert úgy gondolják, hogy megfékezi a gazdaság erősödését.
Okostomi 2010.07.20. 09:11:57
Gondolom arról, hogy a kormány tegye rendbe a költségvetést és ne álmodozzon trilliós bevételekről a bankadó kapcsán. A kormánynak meg nem tetszett, hogy beleszólnak abba, hogy mit csinál.
szajmon1 2010.07.20. 09:16:47
És kik ez az IMF? Kiknek az érdekeit képviselik? Ki felügyeli?
korrektor.blog.hirszerzo.hu 2010.07.20. 09:18:23
Egy másik olvasat az, hogy itt végre a kormány beleütközött egy tényleg független hatalmi ágba.
Viszont: az IMF sem széplelkű filantrópok gyülekezete, pl. valószínűleg tényleg rosszalják szakmai szolidaritásból a bankadót vagy Simor fizetésplafonját. Ezen kívül nekik sem árt, ha néha több körben kell valahol tárgyalniuk, ha van tartása egy alkusznak, jobbak szoktak lenni az eredményei is.
Viszont: az IMF sem széplelkű filantrópok gyülekezete, pl. valószínűleg tényleg rosszalják szakmai szolidaritásból a bankadót vagy Simor fizetésplafonját. Ezen kívül nekik sem árt, ha néha több körben kell valahol tárgyalniuk, ha van tartása egy alkusznak, jobbak szoktak lenni az eredményei is.
korrektor.blog.hirszerzo.hu 2010.07.20. 09:20:29
IMF: Nemzetközi Valutaalap, válságkezelésre összedobott pénz, amelyet az összedobók szándékai szeinti elvek elfogadása esetén lehet igénybe venni. Önmagát felügyeli, illetve a befizetőknek van rá hatása.
Viszont itt az IMF és az EU közös küldottsége járt, ez nem elfelejtendő.
Viszont itt az IMF és az EU közös küldottsége járt, ez nem elfelejtendő.
szajmon1 2010.07.20. 09:21:12
Pont ezt nem értettem: hogy miért nem tetszik nekik a bankadó? Mi közük hozzá?
szajmon1 2010.07.20. 09:22:09
Ez az önmagát felügyeli nem hangzik túl jól...
korrektor.blog.hirszerzo.hu 2010.07.20. 09:23:07
Lásd fönt, szektorvédelem.
De persze a bankadót és Simor pénzét a kormány emelte ki a rengeteg egyég probléma közül, így keltve ellenszenvet az IMF-fel szemben.
De persze a bankadót és Simor pénzét a kormány emelte ki a rengeteg egyég probléma közül, így keltve ellenszenvet az IMF-fel szemben.
szajmon1 2010.07.20. 09:25:20
Szektorvédelem? Ilyet nem látok fönt...
Okostomi 2010.07.20. 09:25:54
Az IMF-be befizetők a fejlett (gazdaságilag) államok, ezért a működés feltételrendszerét is ők szabják meg.
korrektor.blog.hirszerzo.hu 2010.07.20. 09:29:08
@szajmon1: Szakmai szolidaritást emlegettem. Nyilván, ha valahol meg lehet tenni valamit a pénzügyi cégekkel szemben, az elterjedhet.
szajmon1 2010.07.20. 09:35:44
@Okostomi: Ez tök jól hangzik, de eléggé homályos. A wikipedián sem láttam semmi konkrétumot a szabályozásukkal kapcsolatban.
@korrektor.blog.hirszerzo.hu: Emiatt merült fel bennem a felügyelet kérdése...
@korrektor.blog.hirszerzo.hu: Emiatt merült fel bennem a felügyelet kérdése...
korrektor.blog.hirszerzo.hu 2010.07.20. 09:42:58
Egyrészt:
www.imf.org/external/about/govern.htm
Másrészt a vezetőséget a nagy befizetők delegálják, és ezen keresztül tudják befolyásolni az alapot. Kétségkívül nagy a függetlensége, és éppen ezt tartják az erejének.
Persze nem muszáj pénzt kérni tőle, és akkor nem szól bele semmibe. Gondolom, az olajállamok nem nagyon kérdezik a véleményét.
www.imf.org/external/about/govern.htm
Másrészt a vezetőséget a nagy befizetők delegálják, és ezen keresztül tudják befolyásolni az alapot. Kétségkívül nagy a függetlensége, és éppen ezt tartják az erejének.
Persze nem muszáj pénzt kérni tőle, és akkor nem szól bele semmibe. Gondolom, az olajállamok nem nagyon kérdezik a véleményét.
Okostomi 2010.07.20. 10:35:44
Ja ez tiszta sor. Ez egy szolgáltatás, amit megrendelhetsz ha akarsz de nem muszáj.
Mondju az előző kormány IMF párti volt, ez nem. Csak már van velük szerződésünk....
Mondju az előző kormány IMF párti volt, ez nem. Csak már van velük szerződésünk....
szajmon1 2010.07.21. 09:08:48
@Okostomi: Azt hogy nincs több kérdésem.
Okostomi 2010.07.21. 09:59:43
Úgy érzem a cikkből nem volt nyílvánvaló, hogy mi a baj. Szerintem az a baj, hogy a kormánynak nincs koncepciója a jövőre nézve. Nem tartható a hiánycél, a bankadóból származó bevétel abszurd és mellesleg érthetetlen hogy vethetik ki visszamenőleg. 2011ről pedig még elképzelésük sincs, hogy mi lesz. Szerintem ezek a fő gondok, a jegybankelnök fizetéséről szóló vita nem tartozik a gazdaságot szorosan érintő kérdések közé, ez inkább csak cirkusz a népnek.
Na erről mit gondoltok?
Na erről mit gondoltok?
korrektor.blog.hirszerzo.hu 2010.07.21. 10:25:20
Ennél kicsit kevésbé vagyok pesszimista.
Érzésem szerint az igazi baj a párt (Párt) felépítésével van. Nincs lehetőség párhuzamos munkára, egyszerre csak egy folyamatra van kapacitás. Pillanatnyilag ez az ideológiai törvényalkotás.
A gazdasággal nincs akkora gond, mint ahogy látszik. Van két nagy probléma, amit régóta hurcolunk magunkkal:
1. Az adósságszolgálat (és most már a devizahiteles választók) kedvéért erősen tartott forint. Túl kell esni egy leértékelésen, mert különben nagy pofára esés lesz. A Párt minden alkalmat megragad, hogy ez spontán történjen meg, és ne kelljen felvállalnia a szándékosságot. Mentségére szolgáljon, hogy ez igazából az MNB kompetenciája, amely nem partner.
2. A magyarországi (és nemzetközi) pénzügyi szektor gyakorlatilag kikezdhetetlen kartellbe tömörül. Persze nem tudom, hogy hogy lehet a Párt egyik legnagyobb támogatója, Csányi torkán lenyomni ennek gyengítését, biztos vagyok benne, hogy pl. a Kósa-nyilatkozatról korábban értesült, és nagyot kaszált rajta; ilyen kompenzációk lehetnek a háttérben.
Viszont ha sikerül az euróárfolyamot 300-310 közé navigálni (és közben legalább de facto megszüntetni a szociális juttatások indexálását), akkor annak legkésőbb jövő év végéig pozitív fordulatot kell eredményeznie. Ennek persze kárvallottjai lesznek az eddigi haszonélvezők, de előbb-utóbb el kell kezdeni dolgozni az ingyenélőknek, fizetni az olcsó pénzt kapóknak.
Érzésem szerint az igazi baj a párt (Párt) felépítésével van. Nincs lehetőség párhuzamos munkára, egyszerre csak egy folyamatra van kapacitás. Pillanatnyilag ez az ideológiai törvényalkotás.
A gazdasággal nincs akkora gond, mint ahogy látszik. Van két nagy probléma, amit régóta hurcolunk magunkkal:
1. Az adósságszolgálat (és most már a devizahiteles választók) kedvéért erősen tartott forint. Túl kell esni egy leértékelésen, mert különben nagy pofára esés lesz. A Párt minden alkalmat megragad, hogy ez spontán történjen meg, és ne kelljen felvállalnia a szándékosságot. Mentségére szolgáljon, hogy ez igazából az MNB kompetenciája, amely nem partner.
2. A magyarországi (és nemzetközi) pénzügyi szektor gyakorlatilag kikezdhetetlen kartellbe tömörül. Persze nem tudom, hogy hogy lehet a Párt egyik legnagyobb támogatója, Csányi torkán lenyomni ennek gyengítését, biztos vagyok benne, hogy pl. a Kósa-nyilatkozatról korábban értesült, és nagyot kaszált rajta; ilyen kompenzációk lehetnek a háttérben.
Viszont ha sikerül az euróárfolyamot 300-310 közé navigálni (és közben legalább de facto megszüntetni a szociális juttatások indexálását), akkor annak legkésőbb jövő év végéig pozitív fordulatot kell eredményeznie. Ennek persze kárvallottjai lesznek az eddigi haszonélvezők, de előbb-utóbb el kell kezdeni dolgozni az ingyenélőknek, fizetni az olcsó pénzt kapóknak.
szajmon1 2010.07.21. 10:32:55
@Okostomi: A cikkből egyértelműen kiderült, h "mi a baj".
Eddig az volt a szöveg, hogy oké, hogy nem mondanak semmit a programukról, de biztos megvan egy szekrényben, csak arra várnak, h nyerjenek.
Most megint ugyanezzel nyugtathatja magát a választó, hogy biztos van terv, csak nem akarják megmutatni az önkormányzati választásokig.
Azért most már kezdek gyanakodni, h elvesztették a szekrénykulcsot...
Eddig az volt a szöveg, hogy oké, hogy nem mondanak semmit a programukról, de biztos megvan egy szekrényben, csak arra várnak, h nyerjenek.
Most megint ugyanezzel nyugtathatja magát a választó, hogy biztos van terv, csak nem akarják megmutatni az önkormányzati választásokig.
Azért most már kezdek gyanakodni, h elvesztették a szekrénykulcsot...
Okostomi 2010.07.21. 10:33:01
Miért gondolod, hogy a 260-280-as sáv nem reális a forintnak? Az export/import arányunk javul, az MNB alapkamat pedig eddig csökkenő pályán volt. Miért kell 300-310?
korrektor.blog.hirszerzo.hu 2010.07.21. 10:44:30
A reális árfolyam az, ami azonos kamatszint mellett áll be. Nálunk valami 5%, az eurózónában pedig szinte nincs. Ezt kamatfelárnak nevezik, és árfolyamerősítő intézkedés.
Pillanatnyilag az ország beruházásvonzó képessége gyengébb, mint a szomszédoké (pedig az infrastruktúra jobb), és főleg sokkal gyengébb, mint a 90-es években volt. Ez csak leértékeléssel módosítható gyorsan.
Lassan pl. oktatással; ez is egy nagy pazarlási szektor, lásd évi hatezer magyar szakos, több száz szociológus, ki tudja, mennyi művészettörtönész, diplomás zenész és képzőművész, mind a te zsebedből... Ezekért fizetni kéne, helyette kurrens szakmákat kéne támogatva oktatni, illetve azokat előkészítő alap- és középfokú pedagógusokat.
Pillanatnyilag az ország beruházásvonzó képessége gyengébb, mint a szomszédoké (pedig az infrastruktúra jobb), és főleg sokkal gyengébb, mint a 90-es években volt. Ez csak leértékeléssel módosítható gyorsan.
Lassan pl. oktatással; ez is egy nagy pazarlási szektor, lásd évi hatezer magyar szakos, több száz szociológus, ki tudja, mennyi művészettörtönész, diplomás zenész és képzőművész, mind a te zsebedből... Ezekért fizetni kéne, helyette kurrens szakmákat kéne támogatva oktatni, illetve azokat előkészítő alap- és középfokú pedagógusokat.
Okostomi 2010.07.21. 11:00:23
Igen, az alapkamat még magas, de ne a pillanatot nézd, hanem a trendet. www.mnb.hu/engine.aspx?page=mnbhu_statisztikak&ContentID=2516 Ez csökkenő, azért állt meg a válatások óta a csökkenés, mert hülyeségeket nyilatkoztak a magyar államcsődről meg a összerúgták a port az IMF-fel. Ha csöndben maradnak, ez a csökkenés nem áll le és mi is a cseh szint közelében lennénk már.
korrektor.blog.hirszerzo.hu 2010.07.21. 11:05:28
Értem én, de az ostoba befektető a pillanatnyi kamatszint alapján vesz vagy ad el valutát, vagyis ennél a kamatszintnél túlértékelt a forint.
Okostomi 2010.07.21. 11:22:46
Na de a megoldás ezek alapján szerintem inkább a kamatszint tovább csökkentése lenne, nem a valuta leértékelése. Ha a kormány csöndben maradna, ezt simán tudná folytani az MNB.
Korábban azt írtad, hogy az MNB nem partner. A jelenlegi feladatköre az MNB-nek nem az, hogy partner legyen, hanem hogy csökkentse az inflációt. Ehhez állítják be a kamatot. Ezt jól csinálják, nem?
Korábban azt írtad, hogy az MNB nem partner. A jelenlegi feladatköre az MNB-nek nem az, hogy partner legyen, hanem hogy csökkentse az inflációt. Ehhez állítják be a kamatot. Ezt jól csinálják, nem?
korrektor.blog.hirszerzo.hu 2010.07.21. 11:29:54
Túl jól.
Magánelgondolásom szerint az infláció indokolatlanul mumus manapság. Az inflációellenes küzdelem szintén része a túllihegett szociális biztonságnak, miközben egy nem túl magas (5-7%), többé-kevésbé kiszámítható infláció megújulásra készteti a vállalkozásokat, a munkavállalókat, mozgásban tartja a gazdaságot; vagyis nem elég egyszer megdolgozni a megélhetésért, folyamatosan kell. A bebetonozott árak elkényeztetik a pozícióban levőket.
Általánosabban: közvélekedés, hogy egy folyamatosan fejlődő műszaki/gazdasági környezetben élünk, ehhez az erőltetett inflációmérséklés nem passzol.
Magánelgondolásom szerint az infláció indokolatlanul mumus manapság. Az inflációellenes küzdelem szintén része a túllihegett szociális biztonságnak, miközben egy nem túl magas (5-7%), többé-kevésbé kiszámítható infláció megújulásra készteti a vállalkozásokat, a munkavállalókat, mozgásban tartja a gazdaságot; vagyis nem elég egyszer megdolgozni a megélhetésért, folyamatosan kell. A bebetonozott árak elkényeztetik a pozícióban levőket.
Általánosabban: közvélekedés, hogy egy folyamatosan fejlődő műszaki/gazdasági környezetben élünk, ehhez az erőltetett inflációmérséklés nem passzol.
Okostomi 2010.07.21. 12:48:30
Igen, a gyors gazdasági növekedés inflációgerjesztő. De nekünk van egy erős ígéretünk, hogy levisszük az inflációnkat kb. 3% alá, hogy csatlakozhassunk az eurózónához. Az, hogy ez a cél mennyire jó cél, azt persze vitatják, de hát egyelőre úgy áll, hogy teljesítenünk kell, vagy nyíltan támadni a maastrichti kritériumokat.
+Zoli+ 2010.07.22. 00:17:31
szivesen hozzászoltam volna ehhez, de inkább megteszi helyettem:
www.vancso.hu/bullshit/
www.vancso.hu/bullshit/
Okostomi 2010.07.27. 10:57:59
Köszönjük Zoli az építő hozzászólásod. Zolin kívül másnak erről nincs véleménye? Engem érdekel a téma.